Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Matky ve světle válek

Matka…už pár dní mi toto slovo zní v hlavě častěji než dřív. Jsem matkou už 22 let a vím, co obsah tohoto slova obnáší. Co se za ním skrývá lásky a obav o své děti. Respektive, myslela jsem si, že to vím. 

Jenže ve světle současných událostí na Ukrajině zjišťuji, že jsem o tom strachu, který matka může o své děti mít, věděla jen zlomek.

Mate mne však jedna věc. Když se vciťuji do pocitů matek ve vztahu k válce na Ukrajině, nějak mnohem víc ve mně rezonuje představa matek synů. Synů ve věku rané dospělosti, kteří jsou vlastně po mnoha stránkách ještě dětmi, a přitom už musí nasazovat své životy ve válce, kterou si nezvolili. Přemýšlím, proč mé vlastní srdce mnohem více drásá představa, že bych byla na místě matky, která se loučí se svým dvacetiletým synem odcházejícím nasazovat svůj život v boji než matky, která se se svými, třeba i docela malými dětmi někde při náletech snaží vyhledat alespoň trochu bezpečné místo nebo za bezpečím prchá do jiné země. Přemýšlím a říkám si proč, proč, proč?

Určitě je to i proto, že mám syna právě v tomto věku na prahu dospělosti. Ale to není jediný důvod… A najednou už vím proč. Jsem přesvědčena, že každá matka má jako nejsilnější potřebu ochránit své dítě. Za každou cenu, i za cenu vlastního života. Udělá pro to maximum a když už by přesto všechno nedokázala své dítě ochránit, a to by mělo zemřít, chce s ním být jeho matka až do konce. Držet ho, objímat ho, dávat mu do poslední chvíle svoji lásku a náruč. Pro matku je tak nejstrašnější představa, že se musí rozloučit se svým, byť již dospělým dítětem a dát jeho život všanc. Ta chvíle, kdy se s ním loučí a neví, jestli se ještě někdy shledají. Ty chvíle, kdy ho nemá u sebe, nemá přehled o tom, jestli je zdravý, jestli žije, jestli někde netrpí nebo dokonce nezemřel. Ta její bezpomocnost. Matka vůči svým dětem nesnáší pocit bezmoci. A jak strašnou bezmocnost musí cítit matka, jejíž dítě jí vyrve z náruče povinnost jít do války. Dítě, kterému dala život, spoustu probdělých nocí, dítě, které bylo třeba chytré a nadané, dělalo jí radost, byla na něj často hrdá…

Válka je strašná věc, a i když se v ní pokoušíme rozlišovat agresora a bránící se stranu a agresora proklínáme a s bránící se stranou soucítíme, z pohledu matky na tom nezáleží.  Ukrajinská matka, která vypouští ze své náruče svého syna do války, aby bránil svobodu a svoji vlast se musí cítit stejně zoufalá a bezmocná jako ruská matka, jíž podobně starého syna z náruče vyrve povinnost bojovat v ruské armádě z příkazu někoho, kdo si tím plní vlastní cíle.

Možná tyto mé úvahy vyprovokovaly různé záběry vojáků obou armád. Někteří vojáci byli ještě kluci podobně staří jako můj syn, žádní profesionální zabijáci, ale mladí kluci, kteří ještě před měsícem žili bezstarostným životem teenagerů. Určitě pak tyto mé úvahy ovlivnilo divadelní představení, které jsem před několika dny navštívila. Bylo o životě Karla Čapka a mého srdce se nejvíce dotkl monolog z Čapkovy divadelní hry Matka. Byla to slova mámy, která vyprovodila své syny do války a o některé z nich již přišla:

Vy máte své důvody, a já mám taky své. Já vím, vy máte své úkoly a povinnosti, svou slávu, svou čest, svou vlast, svou službu a já nevím co ještě. Já měla taky svou slávu, a to jste byli vy. Já měla svůj domov, a to jste byli vy. Já měla svou službu, a to jste byli vy, vy, vy. Tak mně vyložte, proč zrovna já, proč jsem to vždycky já, proč po celé dějiny světa jsem jenom já, já máma, já ženská, kdo musí tak hrozně platit za vaše veliké věci!

Myslím na všechny mámy, které se teď bojí o své sotva dospělé syny na obou stranách barikády. A moc bych si přála, aby se jim jejich synové vrátili živí a zdraví domů. Co nejdřív.

Autor: Hana Krommerová | neděle 13.3.2022 23:36 | karma článku: 15,31 | přečteno: 354x
  • Další články autora

Hana Krommerová

Lidskost versus předpisy

Předpisy nás obklopují všude. Důležitost jim však vždy přikládá člověk. Problém nastává ve chvíli, kdy člověk přestane používat selský rozum, potlačí lidskost v sobě a tvrdohlavě hájí předpisy i tam, kde to není životně důležité.

25.4.2024 v 10:29 | Karma: 18,18 | Přečteno: 401x | Diskuse| Osobní

Hana Krommerová

Když jsou karty rozdány

Občas si představuji, že někde na začátku je buňka, která dává vzniknout životu na této planetě a navzdory občasné nespokojenosti, kterou se sebou a svým životem pociťuji si říkám, že té mé buňce musím být vděčná.

5.1.2024 v 9:54 | Karma: 10,30 | Přečteno: 219x | Diskuse| Osobní

Hana Krommerová

Bonbonek na cestě - Tisíc příběhů

Den čtrnáctý - z Teo do Santiaga de Compostela, cca 11 kilometrů. Večer si píšeme s Katkou, která provedla mega rychlý přesun do Padronu, že je šance na to, že bychom se mohly v Santiagu ještě potkat.

17.11.2023 v 6:37 | Karma: 11,12 | Přečteno: 163x | Diskuse| Osobní

Hana Krommerová

Bonbonek na cestě - Jen tak být

Den třináctý - z Padrónu do Tao, 24 450 kroků, cca 17 kilometrů. Dnes nespěchám, čeká mě jen 14 kilometrů do městečka Tao, odkud budu zítra startovat do Santiaga.

14.11.2023 v 6:37 | Karma: 10,07 | Přečteno: 141x | Diskuse| Osobní

Hana Krommerová

Bonbonek na cestě - Nespěchej

Den dvanáctý - z Calda de Reis do Padrónu, 37 566 kroků, cca 21,5 kilometru. Ráno jsem opět nespěchala, bylo pod mrakem, sluníčko mi k pohodě scházelo, ale zase nebylo horko.

11.11.2023 v 7:27 | Karma: 8,32 | Přečteno: 139x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny

17. května 2024  14:16

Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...

První létající divize. Armáda investuje miliardy, chce masy dronů do tří let

18. května 2024  10:48

Válka na Ukrajině je bitvou technologií a především pak bezpilotních prostředků. To si uvědomuje i...

KLDR hodnotila přesnost střel odpalem do moře. Kim posílí jaderný program

18. května 2024  10:15

Severní Korea provedla zkoušku odpalu taktické balistické střely do Japonského moře. Severokorejský...

Epidemioložka SZÚ varuje, že legionella může být ve vířivkách i osvěžovačích

18. května 2024

Rozstřel Je černý kašel na ústupu nebo stále ještě představuje hrozbu? A kde se můžeme nakazit záškrtem nebo...

Velká záhada rozluštěna. Bloky na stavbu pyramid přinesl do pouště Nil

18. května 2024

Premium Vědci možná vyřešili záhadu táhnoucí se celá tisíciletí: jak staří Egypťané dotáhli obrovské...

  • Počet článků 33
  • Celková karma 18,18
  • Průměrná čtenost 300x
Lidské příběhy...zajímají mne...sama si pro ně chodím, zejména ke starým lidem, ale občas přijde silný lidský příběh i přímo za mnou...jsou pro mne inspirací, když stojím na životních křižovatkách...jsou pro mne zdrojem energie, když mi pod tíhou všech starostí ubývá...jsou pro mne impulsem k odvaze tam, kde bych se jinak bála udělat krok vpřed...každý má svůj příběh a myslím, že je škoda si jej nechávat pro sebe.

Seznam rubrik